Το πολωνικό υπουργείο Πολιτισμού και Εθνικής Κληρονομιάς ετοιμάζει αναθεώρηση των κανονισμών αναφορικά με την εύλογη αμοιβή ιδιωτικής αντιγραφής, με στόχο την προσαρμογή της στις τεχνολογικές εξελίξεις και την ενίσχυση των εισοδημάτων δημιουργών και καλλιτεχνών. Το μέτρο αναμένεται να αποφέρει έως και 200 εκατομμύρια ζλότι (περίπου 54,9 εκατ. δολάρια ΗΠΑ) ετησίως από εισαγωγείς ηλεκτρονικών συσκευών, ποσά που θα διανεμηθούν σε οργανισμούς δημιουργών και ερμηνευτών εκτελεστών.
Η εύλογη αμοιβή επιβάλλεται σε συσκευές όπως εκτυπωτές, φωτοαντιγραφικά και σαρωτές, αλλά και σε κενά μέσα αποθήκευσης, όπως USB stick, προκειμένου να αποζημιωθούν όλοι οι κάτοχοι πνευματικών δικαιωμάτων για τη δημιουργία προσωπικών αντιγράφων έργων. Σήμερα, η Πολωνία έχει από τις χαμηλότερες αμοιβές στην Ευρώπη, καθώς το ισχύον πλαίσιο (που συμπεριλαμβάνει ακόμα κασετόφωνα, βίντεο και MP3 player) δεν έχει επικαιροποιηθεί από το 2008.
Με το νέο καθεστώς στη λίστα θα προστεθούν σύγχρονες συσκευές όπως smartphone, tablet, laptop και τηλεοράσεις με σκληρό δίσκο. Το υπουργείο ανακοίνωσε ότι οι χρεώσεις θα είναι 1% για τις νέες συσκευές και έως 2% για τις υπόλοιπες, με τον συνολικό αριθμό συσκευών και μέσων να μειώνεται από 65 σε 19. Η νέα ρύθμιση θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου.
Αντιδράσεις
Η Anna Nasiłowska, πρόεδρος της Ένωσης Συγγραφέων Πολωνίας (Polish Writers’ Association), στηρίζει τη διεύρυνση της λίστας συσκευών και μέσων, τονίζοντας ότι η εφαρμογή μέσω κανονισμού είναι πιο πρακτική από μια συνολική αναθεώρηση του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων. Ωστόσο, εκφράζει επιφυλάξεις για την ανάθεση της διαχείρισης των τελών στον οργανισμό Copyright Polska.
Όπως επισημαίνει, το Copyright Polska είναι κυρίως ένωση εκδοτών και τα συμφέροντα συγγραφέων και εκδοτών δεν ταυτίζονται πάντα. Η ίδια τονίζει ότι υπάρχουν και άλλοι οργανισμοί, όπως η KOPiPOL, που θα μπορούσαν να έχουν ρόλο, ενώ σημειώνει πως και οι δύο οργανισμοί είναι μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Οργανισμών Δικαιωμάτων Αναπαραγωγής (IFRRO).
Σημαντικό να αναφερθεί πως στην Πολωνία, δημιουργοί και εκδότες δεν έχουν καταφέρει να υιοθετήσουν έναν κοινό τρόπο πλεύσης όσον αφορά τη συλλογική διαχείριση των δικαιωμάτων τους, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας.
Πηγή: publishingperspectives.com