Η απόφαση του Snapchat να χρεώνει τους χρήστες για την αποθήκευση φωτογραφιών και βίντεο πάνω από 5GB στη λειτουργία “Memories” έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, με πολλούς να μιλούν για «εταιρική απληστία».
Το ζήτημα, όμως, δεν είναι νέο, καθώς η αντίδραση των ανθρώπων όταν κάτι που ήταν δωρεάν αρχίζει να κοστίζει έχει μακρά ιστορία. Από τη Ρώμη, όπου το νερό, τα δημόσια λουτρά και το σιτάρι ήταν δωρεάν, μέχρι τη βικτωριανή Αγγλία, όπου η εισαγωγή πληρωμένων τουαλετών είχε προκαλέσει αγανάκτηση, οι κοινωνίες φαίνεται να έχουν πάντα αντιδράσει στις νέες χρεώσεις για βασικά αγαθά.
Στη σύγχρονη εποχή, το διαδίκτυο ξεκίνησε ως ένας κόσμος σχεδόν εξ ολοκλήρου δωρεάν υπηρεσιών. Ωστόσο, οικονομολόγοι και τεχνολογικοί αναλυτές ήδη έχουν αποφανθεί πως η παροχή δωρεάν υπηρεσιών δεν αποτελεί βιώσιμο οικονομικό μοντέλο. Ο Κλέι Σίρκι τόνισε ότι οι δωρεάν υπηρεσίες μπορούν να υπάρξουν μόνο όσο διαρκεί η επιδότηση – δηλαδή οι διαφημίσεις, τα επενδυτικά κεφάλαια ή η υπομονή των επενδυτών. Με άλλα λόγια, αν δεν πληρώνεις για την υπηρεσία, δεν είσαι και πελάτης.
Εν προκειμένω, η εφαρμογή Snapchat, όπως και άλλες εταιρείες τεχνολογίας, προσφέρει μια σειρά δωρεάν υπηρεσιών, από αναζήτηση και χάρτες μέχρι τεχνητή νοημοσύνη. Παρά την φαινομενικά δωρεάν παροχή, η συλλογή προσωπικών δεδομένων και καταναλωτικών προτιμήσεων αποτελεί τον πραγματικό στόχο με στόχο τη προβολή διαφημίσεων. Στο παρελθόν, πολλές δωρεάν υπηρεσίες έχουν μετατραπεί σε επί πληρωμή, είτε πρόκειται για ειδήσεις, ψυχαγωγία ή αθλητική κάλυψη.
Η κίνηση του Snapchat να χρεώνει για το “Memories” ανοίγει συζήτηση για ένα πιο ιδιωτικό, ελεγχόμενο και ασφαλές διαδίκτυο, όπου οι χρήστες θα πληρώνουν για υπηρεσίες που δεν εκμεταλλεύονται τα δεδομένα τους, όπως η μηχανή αναζήτησης Kagi και το πρόγραμμα περιήγησης Orion.
Συνολικά, η αλλαγή αυτή αντικατοπτρίζει την αναπόφευκτη μετάβαση από έναν κόσμο «δωρεάν» υπηρεσιών σε ένα οικονομικό μοντέλο όπου οι χρήστες θα πρέπει να πληρώνουν για την ασφάλεια, την ιδιωτικότητα και τη διατήρηση των ψηφιακών τους περιεχομένων. Η αντίδραση των χρηστών μπορεί να θυμίζει ιστορικά προηγούμενα, αλλά η πραγματικότητα της οικονομίας και της τεχνολογίας δείχνει ότι η «δωρεάν εποχή» στο διαδίκτυο δεν μπορεί να διαρκέσει για πάντα.
Πηγή: Independent