Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Ο Διευθυντής του ΟΣΔΕΛ μιλά για τη διεθνή αδειοδότηση στη γερμανική PMG Presse-Monitor

Συνέντευξη του διευθυντή του ΟΣΔΕΛ, Γιωργανδρέα Ζάννου, φιλοξενήθηκε στο ενημερωτικό δελτίο της PMG Presse-Monitor GmbH & Co. Η PMG είναι εταιρία παρακολούθησης Τύπου, αλλά και ο κορυφαίος πάροχος υπηρεσιών αποδελτίωσης και αδειών αναπαραγωγής στον γερμανόφωνο κόσμο.

Ο κ. Ζάννος αναφέρθηκε στα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν οι χρήστες από την αδειοδότηση καθώς και στις ευκαιρίες που αναδεικνύονται από τη διεύρυνση των υπαρχόντων και την εμφάνιση νέων κοινών. Στο παγκοσμιοποιημένο και ψηφιακό τοπίο των μέσων ενημέρωσης η αδειοδότηση είναι αναμφισβήτητα ένας αξιόπιστος πλοηγός.

Ακολουθεί η συνέντευξη:

PMG: Πώς προσαρμόζεται ο ΟΣΔΕΛ στο ολοένα πιο παγκοσμιοποιημένο και πιο ψηφιακό τοπίο των μέσων ενημέρωσης; Ποιον ρόλο παίζει σε αυτό η αδειοδότηση και η παρακολούθηση των άρθρων των ελληνικών μέσων ενημέρωσης από την PMG;

ΓΑΖ: Ο ΟΣΔΕΛ συστάθηκε το 1997, πράγμα που σημαίνει ότι ο Οργανισμός διαθέτει σχεδόν τριάντα χρόνια εμπειρίας στη διαχείριση δικαιωμάτων, εκπροσωπώντας τόσο παραδοσιακούς όσο και διαδικτυακούς εκδότες. Η προσαρμογή είναι μια συνεχής διαδικασία για τον ΟΣΔΕΛ, καθώς ακολουθεί όλες τις νέες τάσεις τόσο του εκδοτικού κλάδου όσο και της συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων. Η μετάβαση από τα έντυπα στα διαδικτυακά μέσα, είχε ως συνέπεια την παγκοσμιοποίηση του κλάδου της ενημέρωσης και ως εκ τούτου η διεθνής αδειοδότηση ήταν το λογικό επακόλουθο στον τομέα της διαχείρισης δικαιωμάτων. Η συνεργασία με την PMG ήταν το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της διεθνούς αδειοδότησης για τον ΟΣΔΕΛ. Μέσω της PMG οι χρήστες εκτός Ελλάδας μπορούν να έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο των ελληνικών μέσων ενημέρωσης.

PMG: Ποια στρατηγική ακολουθεί ο ΟΣΔΕΛ για να διασφαλίσει τη διάδοση και την προστασία των άρθρων των μέσων ενημέρωσης στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού;

ΓΑΖ: Η βασική στρατηγική του ΟΣΔΕΛ είναι, η προσφορά λύσεων που θα εξασφαλίζουν ότι κάθε χρήση θα γίνεται νόμιμα. Στο πνεύμα αυτό προσφέρουμε τις «κυκλικές» άδειες που καλύπτουν κάθε πιθανή χρήση. Έτσι για παράδειγμα, στην αγορά παρακολούθησης των μέσων ενημέρωσης ο ΟΣΔΕΛ προσφέρει άδειες για: εταιρίες αποδελτίωσης, γραφεία δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας και τελικούς χρήστες. Οι άδειες αυτές είναι προσαρμοσμένες ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες κάθε τομέα της αγοράς και δεν αφήνουν περιθώρια για παράνομες ή «κρυφές» χρήσεις των άρθρων των μέσων ενημέρωσης. Η επέκταση της στόχευσής μας, προσφέροντας άδειες στο εξωτερικό μέσω συνεργασιών με καθιερωμένους φορείς, όπως η PMG, είναι το επόμενο βήμα, όπως ήδη αναφέρθηκε προηγουμένως. Με αυτόν τον τρόπο θα είμαστε σε θέση να αδειοδοτούμε εταιρίες αποδελτίωσης, καθώς και συσσωρευτές ειδήσεων (news aggregators), που εδρεύουν στο εξωτερικό και προσφέρουν υπηρεσίες διεθνώς, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

PMG: Πώς μπορεί η συνεργασία με υπηρεσίες όπως αυτές της PMG να ενισχύσει τη θέση των ελλήνων εκδοτών;

ΓΑΖ: Οι έλληνες εκδότες αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο εμπόδιο όταν προσπαθούν να προσεγγίσουν το παγκόσμιο κοινό και αυτό είναι η ελληνική γλώσσα. Υπάρχουν μόνο δύο χώρες στον κόσμο, η Ελλάδα και η Κύπρος, με συνολικά περίπου 11.000.000 κατοίκους, οι οποίοι έχουν ως μητρική γλώσσα τα ελληνικά. Στον υπόλοιπο κόσμο τα ελληνικά είναι μια από τις λιγότερο ομιλούμενες γλώσσες και, κατά γενική ομολογία, η εκμάθησή της δεν είναι εύκολη υπόθεση. Μέσω των υπηρεσιών της PMG, οι έλληνες εκδότες μπορούν να ξεπεράσουν αυτό το εμπόδιο, προσεγγίζοντας μεγαλύτερο κοινό. Είναι γεγονός ότι, η δύναμη των μέσων ενημέρωσης είναι ευθέως ανάλογη με το μέγεθος του κοινού που διαθέτουν.

PMG: Ποιο είναι το πλεονέκτημα που αποκομίζουν οι γερμανόφωνοι χρήστες των μέσων ενημέρωσης από τα άρθρα των ελληνικών μέσων;

ΓΑΖ: Το προφανές είναι ότι ενημερώνονται για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα από την πηγή. Όμως, υπάρχουν και αρκετά ακόμη οφέλη που μπορεί να αποκομίσει ένας χρήστης των γερμανικών μέσων ενημέρωσης μέσω της πρόσβασης σε άρθρα ελληνικών μέσων ενημέρωσης. Για παράδειγμα, μια εξαγωγική επιχείρηση θα μπορούσε να αναζητήσει ευκαιρίες παρακολουθώντας την ελληνική αγορά, να ενημερωθεί για τη δραστηριότητα των βασικών παικτών/ανταγωνιστών κλπ., ένας δυνητικός επενδυτής θα μπορούσε να βρει οικονομικές αναλύσεις για διάφορους τομείς ή ένας γερμανός πολιτικός θα μπορούσε να κατανοήσει καλύτερα τις τάσεις της ελληνικής κοινής γνώμης για τη Γερμανία.

(Απρίλιος 2024)

  Επιστροφή