Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Ρήξη στις σχέσεις Google – εκδοτών : Οι Επισκοπήσεις με τεχνητή νοημοσύνη και το τέλος της «μεγάλης συμφωνίας»

Δημοσιεύτηκε 20 Δεκεμβρίου, 2024

Η σχέση μεταξύ της Google και των εκδοτών περιεχομένου δοκιμάζεται ξανά, αυτή τη φορά λόγω των νέων εξελίξεων στις «Επισκοπήσεις με τεχνητή νοημοσύνη» (AI Overviews) -μιας λειτουργίας που εφαρμόζεται προς το παρόν κυρίως σε Ασία και Αμερική. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι αυτή η τεχνολογία στηρίζεται στο περιεχόμενο που δημιουργούν οι εκδότες, χωρίς όμως να τηρείται η συμφωνία που κυριαρχούσε μέχρι σήμερα.

Οι επισκοπήσεις AI έχουν πραγματικά σημασία για τους εκδότες. Αυτή η νέα υπηρεσία παρουσιάζει στους καταναλωτές μια πλήρως διαμορφωμένη, φυσική γλωσσική απάντηση σε ένα ερώτημα αναζήτησης. Βρίσκεται πάνω από τους μπλε συνδέσμους στη σελίδα αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης και έχει σχεδιαστεί ρητά για να μη χρειάζεται να επισκεφθείτε έναν άλλο ιστότοπο.

Στη μέθοδο αναζήτησης που ίσχυε πριν την εγκατάσταση του εργαλείου «Επισκοπήσεις με τεχνητή νοημοσύνη» η «συμφωνία» ήταν σαφής: οι εκδότες επέτρεπαν στη Google να ανιχνεύσει και να ευρετηριάσει το περιεχόμενό τους, προσφέροντας έτσι τη βάση για τη λειτουργία της μηχανής αναζήτησης. Σε αντάλλαγμα, η Google παρείχε επισκεψιμότητα, την οποία οι εκδότες μπορούσαν να εκμεταλλευτούν εμπορικά μέσω διαφημίσεων, συνδρομών ή άλλων υπηρεσιών.

Παρόλο που υπήρχαν πάντα ερωτήματα σχετικά με το εύλογο αυτής της συμφωνίας, με δεδομένη τη μεγάλη ανισορροπία της διαπραγματευτικής ισχύος των δύο πλευρών υπήρχε όμως τουλάχιστον μια αμοιβαία ωφέλιμη ανταλλαγή. Οι επισκοπήσεις με τεχνητή νοημοσύνη, όμως, διαταράσσουν αυτή τη δυναμική, καθώς παρουσιάζουν στους χρήστες μια σύνοψη των πληροφοριών απευθείας στη σελίδα αποτελεσμάτων, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθούν τους ιστότοπους των εκδοτών. Με αυτόν τον τρόπο, η Google δεν τηρεί το «αντάλλαγμα» της και άρα δεν παρέχει επισκεψιμότητα.

Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο προβληματική καθώς οι εκδότες δεν μπορούν να εξαιρεθούν από τη χρήση του περιεχομένου τους στις επισκοπήσεις με τεχνητή νοημοσύνη. Στις οδηγίες για προγραμματιστές, η Google ξεκαθαρίζει ότι με το “AI Overviews” αντλούνται πληροφορίες από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των ιστοσελίδων, και υπόκεινται στους ίδιους όρους προεπισκόπησης με τους όρους αναζήτησης του χρήστη.

Η χαριστική βολή

Η προσθήκη διαφημίσεων στις επισκοπήσεις με τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί τη «χαριστική βολή», καθώς η Google όχι μόνο επωφελείται από το περιεχόμενο των εκδοτών χωρίς να τους ανταμείβει με επισκεψιμότητα, αλλά τώρα κερδίζει και απευθείας έσοδα από διαφημίσεις στο νέο εργαλείο.

Αυτή η εξέλιξη ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το πώς μπορούν οι δημιουργοί περιεχομένου να προστατεύσουν τη δουλειά τους και να εξασφαλίσουν δίκαιη αμοιβή, σε έναν κόσμο όπου οι τεχνολογικοί κολοσσοί αναδιαμορφώνουν τους κανόνες του παιχνιδιού.

Αδικία και κατάχρηση ισχύος στην αγορά

Εκτός από αδικία, αυτό που συμβαίνει είναι ξεκάθαρα κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που έχει η Google στην αγορά. Δεν είναι τυχαίο που η γαλλική αρχή ανταγωνισμού καταδίκασε παρόμοιες πρακτικές της Google νωρίτερα φέτος. Παρόλα αυτά, η εταιρεία φαίνεται να αγνοεί την απόφαση, και συνεχίζει τις αθέμιτες πρακτικές της θέλοντας να προλάβει τις επιπτώσεις στην υπηρεσία αναζήτησης από τη δραστηριότητα εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης όπως η OpenAI, και η Perplexity AI, που επικεντρώνεται περισσότερο στα εργαλεία αναζήτησης στον τομέα της εκπαίδευσης.

Τι μπορούν, λοιπόν, να κάνουν οι εκδότες; Η απάντηση δεν είναι απλή, αλλά η ενότητα, η συνεργασία με ρυθμιστικές αρχές και η αναζήτηση νέων μοντέλων αμοιβών για τη χρήση του περιεχομένου τους είναι μόνο μερικά από τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους.

Πώς μπορούν οι εκδότες να προστατευθούν;

Η ιδανική στρατηγική για κάθε εκδότη εξαρτάται από το επιχειρηματικό του μοντέλο και το είδος περιεχομένου που προσφέρει. Ωστόσο, υπάρχουν τρεις βασικές συστάσεις που μπορούν να εφαρμοστούν ευρύτερα:

Μείωση της εξάρτησης από τη Google

Είναι ζωτικής σημασίας οι εκδότες να χτίσουν άμεσες σχέσεις με τους αναγνώστες τους. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω της δημιουργίας κοινοτήτων, της ενίσχυσης των ενημερωτικών δελτίων και της αύξησης της βάσης δεδομένων των χρηστών. Όσο, δηλαδή, πιο άμεσα είναι τα κανάλια επικοινωνίας με το κοινό, τόσο λιγότερο εξαρτούνται από τις πλατφόρμες τρίτων.

Επένδυση στη διαφοροποίηση του περιεχομένου

Δεύτερον, οι εκδότες μπορούν να επικεντρωθούν στη δημιουργία περιεχομένου που έχει πραγματική αξία για τους αναγνώστες τους, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι χρήστες αναζητούν πληροφορίες από πηγές που εμπιστεύονται, όπως όταν θέλουν να αγοράσουν αυτοκίνητο ή χρειάζονται συμβουλές για συνέντευξη εργασίας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μην είναι αρκετά χρήσιμη.

Τέλος, οι εκδότες δε θα πρέπει να ξεχνούν πως οι αναγνώστες συχνά αναζητούν απόψεις και σχόλια που οδηγούν τον δημόσιο διάλογο – κάτι που η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να αντικαταστήσει. Ένας γνωστός και σεβαστός αρθρογράφος μπορεί να γίνει σημείο αναφοράς σε εθνικές, τοπικές ή τομεακές συζητήσεις, δίνοντας στους αναγνώστες έναν λόγο να επιστρέφουν.

Πηγή: pressgazette.co.uk

  Επιστροφή