Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Στην Ιταλία, το 14% των αναγνωστών επιλέγει βιβλία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Οι συστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας μεταξύ αυτών που επηρεάζουν την αγορά βιβλίων στην Ιταλία. Αναφέρεται ως ο καθοριστικός παράγοντας από το 14% των ιταλών αναγνωστών -μόνο η έκπτωση, με ποσοστό 17%, υπερέχει. Αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που προέκυψαν, όπως αναφέρει στο άρθρο της η Alessandra Rotondo, από την έρευνα της Ένωσης Ιταλών Εκδοτών (AIE) και της Pepe Research, που παρουσιάστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στη διοργάνωση “Più libri più liberi” (την έκθεση που διοργανώνει στη Ρώμη η AIE για τους μικρούς και μεσαίους εκδότες), κατά τη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Aldus Up με τίτλο «Τα κοινωνικά δίκτυα που αλλάζουν την αγορά».

«Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν παράγοντα ενδυνάμωσης μιας πολύ αποτελεσματικής και παραδοσιακής μεθόδου προώθησης βιβλίων, της προφορικής φήμης, με άλλα λόγια του από στόμα σε στόμα», δήλωσε η Cristina Mussinelli, γενική γραμματέας του Ιδρύματος LIA, παρουσιάζοντας την έρευνα.

Μετά τις εκπτώσεις και τα κοινωνικά δίκτυα, η έρευνα της AIE δείχνει ότι οι παράγοντες που επηρεάζουν περισσότερο την αγορά βιβλίων είναι οι βιτρίνες των βιβλιοπωλείων (10%), οι κατατάξεις σε ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου (6%), οι κριτικές-συνεντεύξεις σε εφημερίδες (5%), οι ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές συνεντεύξεις με συγγραφείς (5%) και οι συστάσεις των βιβλιοπωλών (4%) που συνδέονται με τους αλγόριθμους συστάσεων των ιστότοπων ηλεκτρονικού εμπορίου.

Όσον αφορά ειδικότερα τα κοινωνικά δίκτυα, το 8% των αναγνωστών δηλώνει ότι επηρεάζεται κυρίως από συστάσεις φίλων και δημόσιων προσώπων που δεν σχετίζονται άμεσα με τον κόσμο του βιβλίου, το 6% από τα κοινωνικά κανάλια των εκδοτών και το 4% από παράγοντες επιρροής (influencers) του κλάδου.

Ο Cedola, του εκδοτικού οίκου Minimum Fax, σημείωσε πόσο σημαντικό είναι για τους εκδότες να βρουν τη δική τους φωνή, μια φωνή «που να ταιριάζει με τη δική τους ταυτότητα, για να προσεγγίσουν όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους». «Στον Minimum Fax», συνεχίζει ο Cedola, «συνειδητοποιήσαμε ότι πολλοί αναγνώστες ενδιαφέρονταν να μάθουν πώς λειτουργεί ο εκδοτικός οίκος: Ποιος είναι ο εκδότης; Ποιος είναι ο επιμελητής; Πώς φτιάχνουμε ένα βιβλίο;».

Ο Ceccarelli υπογράμμισε πόσο σημαντικό ήταν για τον εκδοτικό οίκο Hoepli να κατανοήσει ποιες πτυχές της εργασίας και της εκδοτικής παραγωγής τους υποεκπροσωπούνταν στην εξωτερική τους επικοινωνία. «Στην αρχή τα κανάλια επικοινωνίας μας συνδέοντας κυρίως με το βιβλιοπωλείο. Συνειδητοποιήσαμε όμως ότι έπρεπε να πούμε περισσότερα για το εκδοτικό μας έργο, εστιάζοντας κυρίως στον γενικό μας κατάλογο, ο οποίος είναι λιγότερο γνωστός από τον ακαδημαϊκό-επαγγελματικό». Τέλος, ο Ceccarelli επισήμανε ότι «τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν πολύ περισσότερα από τα παραδοσιακά κανάλια επικοινωνίας για την παραγωγή στοχευμένου περιεχομένου. Κάθε χρήστης θα βλέπει αυτό που ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντά του».

Κοινωνικά δίκτυα; Nαι. Aλλά ποια; Αυτά που επηρεάζουν περισσότερο τις πωλήσεις είναι το Instagram (54%) και το Facebook (53%), ακολουθούν το YouTube (29%) και το TikTok (26%), το Twitter βρίσκεται στο 14%. Η Modestina Cedola έκανε ειδική αναφορά στα newsletters καθώς πρόκειται για ένα κατά βάση ενημερωτικό αλλά συγχρόνως πολύ οικείο κανάλι επαφής με τον αναγνώστη, που οδηγεί στη δημιουργία μιας προσωποποιημένης επικοινωνίας».

Η δημιουργία και η διατήρηση στενής σχέσης με τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες απαιτεί την παρακολούθηση των κριτικών τους, την εξακρίβωση ποια βιβλία τους άρεσαν περισσότερο και ποια λιγότερο και γιατί. «Χωρίς να χάνεται η ταυτότητα του εκδοτικού οίκου», λέει η Lisa Ceccarelli. Για μια επωνυμία όπως η Hoepli, που γεννήθηκε το 1870, αυτή είναι μια βαριά και πολύπλοκη κληρονομιά που πρέπει να διαχειριστεί. Το πιο σημαντικό, συμφωνούν τόσο η Ceccarelli όσο και η Cedola, είναι η καλλιέργεια της εμπιστοσύνης των αναγνωστών, ακόμη και όταν ο εκδοτικός οίκος συνεργάζεται με παράγοντες επιρροής (influencers).

Πρόσφατα, η Hoepli και η Minimum Fax το έκαναν αυτό με δύο βιβλία, το βιβλίο της Lindsay Squire Guide to Natural Magick και το Pranzi d'autore της Oretta Bongarzoni. Ένα εγχειρίδιο για να έρθετε σε επαφή με τη «μαγική σας πλευρά» το πρώτο, μια συλλογή συνταγών από σπουδαία λογοτεχνικά έργα το δεύτερο. Βιβλία διαφορετικά από αυτά που συνήθως εκδίδονται από τον Hoepli και τον Minimum Fax. Οι Ceccarelli και Cedola εργάστηκαν για την προώθηση αυτών των βιβλίων εμπλέκοντας influencers, όχι μόνο από τον κόσμο του βιβλίου. Το μεγάλο στοίχημα είναι να μη χάσουν την αξιοπιστία τους, τόσο απέναντι στον αναγνώστη όσο και απέναντι στον συνεργάτη-influencer, προτείνοντας τίτλους άσχετους με τα ενδιαφέροντα, τη θεματολογία και το κοινό τους.

Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε αρχικά στην ψηφιακή έκδοση της Giornale della Libreria.

(Μάιος 2023)

  Επιστροφή