Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Καταρρέουν τα διαφημιστικά έσοδα των πειρατικών ιστοσελίδων στην ΕΕ

Δημοσιεύτηκε 18 Δεκεμβρίου, 2025

Μια νέα έκθεση του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) προκαλεί ανησυχία, αποκαλύπτοντας αύξηση κατά 567% στις διαφημίσεις μεγάλων εμπορικών σημάτων σε πειρατικές ιστοσελίδες. Πίσω όμως από τον εντυπωσιακό αυτό τίτλο κρύβεται μια διαφορετική πραγματικότητα καθώς φαίνεται πως η συνολική διαφημιστική δραστηριότητα στις πειρατικές πλατφόρμες έχει καταρρεύσει τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας σε σημαντική μείωση των εσόδων τους.

Η έκθεση, που εκπονήθηκε από τη βρετανική ερευνητική εταιρεία White Bullet για λογαριασμό του EUIPO, εξετάζει τη διαφημιστική δραστηριότητα σε 7.250 ιστοσελίδες και 398 εφαρμογές κινητών σε 18 κράτη-μέλη της ΕΕ κατά το 2024. Όλες οι πλατφόρμες παρείχαν πρόσβαση σε περιεχόμενο που παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και κατατάχθηκαν ως «παράνομες» ή «υψηλού κινδύνου».

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι εμφανίσεις διαφημίσεων από μεγάλα εμπορικά σήματα αυξήθηκαν θεαματικά σε ποσοστιαία βάση από το 2021 έως το 2024. Οι επώνυμες διαφημίσεις αντιστοιχούν πλέον στο 61% των εμφανίσεων στις πειρατικές ιστοσελίδες και στο 96% στις εφαρμογές. Το EUIPO συνδέει αυτή την εξέλιξη με τη διακοπή συντονισμένων προγραμμάτων ενημέρωσης των διαφημιζόμενων, τα οποία είχαν στόχο να αποτρέψουν την τοποθέτηση διαφημίσεων σε παράνομες πλατφόρμες.

80% μείωση στις διαφημίσεις

Ωστόσο, η εικόνα αλλάζει δραστικά όταν εξεταστούν τα απόλυτα μεγέθη. Από το 2021, ο συνολικός αριθμός εμφανίσεων διαφημίσεων σε πειρατικές ιστοσελίδες έχει μειωθεί κατά περίπου 80%, από 146,1 δισ. σε 28,3 δισ. το 2024. Αυτό σημαίνει ότι η εντυπωσιακή αύξηση του 567% αφορά κυρίως το μερίδιο των επώνυμων διαφημίσεων σε μια αγορά που συρρικνώνεται, και όχι μια πραγματική έκρηξη διαφημιστικής δραστηριότητας.

Κακόβουλα λογισμικά

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στις διαφημίσεις απάτης και κακόβουλου λογισμικού. Παρότι η έκθεση κάνει λόγο για αύξηση 250% σε σχετικούς όρους, οι απόλυτοι αριθμοί δείχνουν μείωση κατά περίπου 31% στις εμφανίσεις τέτοιων διαφημίσεων την τελευταία τετραετία.

Μείωση εσόδων

Η συρρίκνωση της διαφημιστικής δραστηριότητας αποτυπώνεται και στα έσοδα. Στα 18 κράτη-μέλη της ΕΕ που παρακολουθήθηκαν, τα διαφημιστικά έσοδα των πειρατικών ιστοσελίδων μειώθηκαν κατά 78%, από 102,5 εκατ. ευρώ το 2021 σε μόλις 22 εκατ. ευρώ το 2024. Το EUIPO αποδίδει αυτή τη δραστική πτώση στον κατακερματισμό του οικοσυστήματος των πειρατικών ιστοσελίδων και στη μείωση της επισκεψιμότητας.

Πίσω από τους αριθμούς

Οι αριθμοί αποκαλύπτουν και μια λιγότερο προβεβλημένη διάσταση του φαινομένου: κατά μέσο όρο, κάθε μία από τις 7.250 πειρατικές ιστοσελίδες αποκομίζει περίπου 8,3 ευρώ την ημέρα από χρήστες της ΕΕ. Ακόμη και σε παγκόσμιο επίπεδο, τα ημερήσια έσοδα εκτιμώνται σε περίπου 91 ευρώ ανά ιστοσελίδα, γεγονός που υποδηλώνει ότι η διαφήμιση από την ευρωπαϊκή αγορά αποτελεί μόνο ένα μικρό μέρος των συνολικών τους εσόδων.

Παρά τις ανησυχίες για την επανεμφάνιση επώνυμων διαφημίσεων σε παράνομες πλατφόρμες, η συνολική εικόνα που προκύπτει από την έκθεση είναι σαφής: η οικονομική βιωσιμότητα των πειρατικών ιστοσελίδων υπονομεύεται σταθερά. Το ερώτημα που παραμένει είναι αν η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στην καταστολή της πειρατείας ή αν τα παράνομα δίκτυα μετακινούνται σταδιακά σε άλλες, λιγότερο ορατές πηγές εσόδων.

Είδε εδώ όλη την έρευνα.

  Επιστροφή