Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου

ΟΣΔΕΛ

Σε έναν ψηφιακό κόσμο, όπου κυριαρχεί η εικόνα, τα audiobooks κερδίζουν έδαφος στη μετά Covid-19 εποχή

Το Bookwire και το Digital Publishing Report διοργάνωσαν ψηφιακό συνέδριο για τα audiobooks, με τίτλο “All about Audio”. Λόγω της υγειονομικής κρίσης αναπτύχθηκαν νέες τάσεις και πλέον συνεχώς αυξάνονται οι χρήστες που επιλέγουν τα audiobooks και τα podcasts, ως μέσο για να ενημερωθούν, να ψυχαγωγηθούν και να εμπνευστούν. Οι παίκτες «κλειδιά» αυτής της ταχέως αναπτυσσόμενης αγοράς, παρουσίασαν στους εκδότες τις τελευταίες εξελίξεις, τους τίτλους, τα είδη και τις παραγωγές που διαμορφώνουν τις λίστες των ευπώλητων, αλλά και τα επιτυχημένα επιχειρηματικά μοντέλα και τις βέλτιστες πρακτικές, που ακολουθούνται σε διεθνές επίπεδο.

Όπως διαπίστωσε ο Javier Celaya, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Dosdoce.com, όταν άλλες δημιουργικές βιομηχανίες εμφανίζουν αναμενόμενο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2%-4%, ο τζίρος των audiobooks εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 20 δις δολάρια, ενώ αυτός των podcasts τα 8 δις δολάρια έως το 2030. Οι υπηρεσίες ζωντανής μετάδοσης (streaming), αναπτύσσονται ταχύτατα συγκριτικά με τις μεμονωμένες πωλήσεις, οδηγώντας στη διαμόρφωση συνδρομητικών μοντέλων στις λιγότερο «ώριμες» αγορές, εκτός των ΗΠΑ. Συνεχίζοντας ο Javier Celaya αναφέρθηκε στο θέμα του καταλόγου (backlist), καθώς το 70% της παραγωγής των audiobooks προέρχεται από εκεί. Οι χρήστες πλέον ακούν audiobooks και podcasts (ηχογραφήσεις αρχείων ήχου «εκπομπών» επαγγελματιών ή ερασιτεχνών παραγωγών που ανεβαίνουν στο διαδίκτυο συνήθως σε μορφή MP3 ή M4A), καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, όχι μόνον όταν μετακινούνται.

Ο Declan Moore, επικεφαλής του διεθνούς τμήματος της Wondery, εστίασε στον ταχύ ρυθμό ανάπτυξης των podcasts. Σε παγκόσμιο επίπεδο, όλο και περισσότεροι άνθρωποι, από όλες τις ηλικιακές ομάδες, επιλέγουν τα αρχεία ήχου, καθώς ταιριάζουν απόλυτα με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Η ακρόαση δίνει χρόνο για ένα διάλειμμα από τον κατακλυσμό της εικόνας, ενώ συγχρόνως συνδυάζεται και με τις υπόλοιπες δραστηριότητες των χρηστών.

Η Sally Page, διευθύντρια εκδοτικών σχέσεων της Blinkist, αναφέρθηκε στη διαδικασία που ακολούθησε η εταιρία της προκειμένου να ενσωματώσει τα αρχεία ήχου στο επιχειρηματικό μοντέλο της. Το σκεπτικό που ακολουθήθηκε ήταν η παρουσίαση της κεντρικής ιδέας ενός βιβλίου σε αρχείο ήχου, δίνοντας στους ακροατές την ευκαιρία να εμπλακούν και να ενημερωθούν, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το κοινό χαρακτηριστικό των χρηστών είναι ότι έχουν περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή τους.

Η Helena Gustafsson, επικεφαλής διεθνών εκδόσεων της Storytel, εστίασε στη δυναμική των audiobooks εντός της αγοράς του βιβλίου. Αυτό που έχει βαρύτητα είναι το περιεχόμενο. Η αποκλειστικότητα είναι αποφασιστικής σημασίας στην εποχή μας και για αυτόν τον λόγο είναι κρίσιμο να προσφέρεται στους ακροατές υλικό προσαρμοσμένο ειδικά στο προφίλ τους.

Σύμφωνα με την Mette Hammerich Caserta, διευθύντρια εκδόσεων της SAGA Egmont International, διανύουμε μια νέα χρυσή εποχή για τις ψηφιακές εκδόσεις. Η εκδοτική βιομηχανία πρέπει να ακολουθήσει τις αλλαγές στις συνήθειες του κοινού και αυτό θα σηματοδοτήσει την αλλαγή στρατηγικής. Είναι πολύ σημαντικό ο εκδοτικός κλάδος να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του κοινού αναφορικά με τη μορφή και τα κανάλια διανομής. Σε κάθε περίπτωση, όπως επισήμανε, υπάρχουν πολλές επιλογές αναφορικά με τη στρατηγική, που διαφοροποιούνται ανάλογα με τον εκδότη, το περιεχόμενο και το κοινό.

Ο Richard Wernicke, επικεφαλής περιεχομένου της Deezer, εστίασε στην αγορά της Γερμανίας, η οποία είναι με διαφορά η πιο επικερδής για τα audiobooks. Αν και η Deezer είναι ο βασικός παίκτης στην αγορά των μουσικών υπηρεσιών, δραστηριοποιείται και στα audiobooks και podcasts. Σύμφωνα με τον Richard Wernicke, θα πρέπει να εφαρμοστεί ένα σύστημα αμοιβής, που να βασίζεται στον αριθμό των χρηστών -σε αντιδιαστολή με αυτό που συμβαίνει σήμερα- προκειμένου να επιτευχθεί ένα δικαιότερο μοντέλο, στο οποίο κάθε δημιουργός θα αποζημιώνεται ανάλογα με τις φορές που το έργο του γίνεται αντικείμενο ακρόασης.

Είναι προφανές ότι οι αλλαγές στην αγορά των audiobooks και των podcasts είναι ραγδαίες. Η υγειονομική κρίση λειτούργησε σαν επιταχυντής, επισπεύδοντας τις εξελίξεις. Καθώς οι καθημερινές συνήθειες και ανάγκες των χρηστών αλλάζουν, οι εκδοτικές επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, δίνοντας έμφαση στο προσωποποιημένο περιεχόμενο και στα χαρακτηριστικά του κοινού τους. Αναμφισβήτητα βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα εποχή για τα εκδοτικά πράγματα.

  Επιστροφή